Unsupported Screen Size: The viewport size is too small for the theme to render properly.

Det lønner seg å bygge nettverk! – Et intervju med Rudi Baumgarten, Safety Computing

Det lønner seg å bygge nettverk! – Et intervju med Rudi Baumgarten, Safety Computing

Rudi Baumgarten, Safety Computing
Rudi Baumgarten, CEO og grunnlegger av Safety Computing, med 4000 IT-forkortelser som aktiv del av sitt ordforråd.

Du er jo mannen som er PÅ døgnet rundt, og som snakker med ALLE om det vi er totalt avhengige av – nemlig IT. Hvordan kom du på å starte ditt eget dataselskap?

Min indre entreprenør tok over allerede i 7-årsalderen, da jeg plukket blomster i rundkjøringer, pakket dem inn i aviser og gikk og solgte dem på dørene for å spe på en ikke-eksisterende ukelønn. Og min hobby tilbake på slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet var å drive BBS (Bulletin Board System), som på mange måter kan sammenlignes med en blogg i dag. Privatpersoner og bedrifter beskrev konkrete IT-problemer (noe mange i dag bruker Google til), som jeg så labbet hjem og fant en løsning på. Dette ga meg masse kunnskap, og kombinert med et sterkt ønske om å drive egen virksomhet ble valget IT. Min virksomhetsreise startet altså med å skape et godt nettverk og å tilegne meg solid IT-kunnskap igjennom min BBS – et godt eksempel på at man vinner mye på å gi fra seg verdi, for så å konvertere mottakeren av verdien til en betalende kunde. Ettersom jeg ikke hadde startkapital, var jeg helt avhengig av å produsere fra dag én. Selskapet mitt ville ikke klart seg i oppstartsfasen uten at jeg allerede som 21-åring hadde etablert et godt nettverk.

Moralen er å ikke gi ungene ukepenger, si. Av alt du har lært deg om å drive butikk, hva har vært det mest effektive for selskapets ve og vel?

Min viktigste lærdom er at om jeg inngår en god eller dårlig avtale, så holder jeg alltid avtalen. I tillegg være stolt av den jobben jeg utfører, og å sørge for å levere litt over forventning til ansatte, kunder, leverandører og kontakter.

Du er jo kjent og beryktet for å bruke omtrent fire tusen IT-relaterte TBFer (trebokstaversforkortelser) når du snakker med folk. Hvordan har du lært deg disse? Eller for å spørre litt bredere, hvordan har du gått frem for å lære deg faget og holde deg oppdatert?

Takk for det (litt tvilsomme) komplimentet! Personlig forsøker jeg nå alltid å holde samtalen med kunden på kundens premisser, slik at den gir verdi for ham og ikke skaper avstand. Men ja, akronymer blir nok brukt av konsulenter for å skape autoritet overfor kunder; IT-bransjen har hatt en tendens til å være litt «mystisk». Men dette var verre tilbake i den tiden informasjon og kunnskap IKKE var ett tastetrykk unna. Nå kan alle google hva som helst. Men jeg vil gjerne understreke at praktisk erfaring er uhyre viktig, fordi hvis man gjør feil – på feil plass – har det store konsekvenser.

Fordi du er medlem av Dooropeners, må vi bare spørre: Med din enorme fartstid i BNI og annen nettverksbygging, hva har selskapet ditt tjent på dette – hva er det som gjør det til en viktig markedsføringsaktivitet for deg?

Utgangspunktet for min virksomhet var ene og alene det profesjonelle nettverket jeg skapte gjennom min BBS. Den gangen ga jeg bort løsninger på IT-problemer og deltok i diskusjoner om alt mellom himmel og jord uten å vite hvor viktig dette skulle bli for meg når jeg startet mitt eget IT-selskap. Og så er jungeltelegrafen noe jeg opplever mye – helt sikkert ikke bare fordi jeg leverer en utmerket tjeneste (det gjør også svært mange andre dyktige konkurrenter), men fordi jeg kjenner de rette folkene som mine fremtidige kunder allerede stoler på. Det å være på rett plass til rett tid skjer av og til, men det å få mitt profesjonelle nettverk til å anbefale meg og mitt selskap når en mulighet oppstår, gjør at jeg er på rett plass til rett tid uendelig mange flere ganger. Verdien av mine nettverk er vanskelig å måle, fordi i tillegg til økt salg får jeg masse læring og tilgang på gode leverandører. De leverandørene jeg har fått igjennom mine nettverk, følger meg opp på en helt unik måte. En leverandør som er blitt anbefalt, vet nemlig hvor viktig det er å levere bra når muligheten har oppstått gjennom nettverket. Det blir litt som å handle av en venn, da blir som oftest både prisen og opplevelsen god.

«I rub your back and you rub mine», men på en god måte. Hvilket råd har du til de som ikke har vært med på nettverksbygging før, eller som ikke har hatt den helt store uttellingen på det?

Alle selskaper har noe å tjene på å delta i et profesjonelt nettverk, men ikke alle enkeltpersoner. Personlig har jeg satt egne budsjetter og konkrete målsetninger – i kroner og øre – for hvor mye jeg skal hjelpe andre til å oppnå. Hele «hemmeligheten» ligger i å gi, og å utdanne ditt nettverk i å forstå når det oppstår en mulighet for deg. Støvsugerselgeren («jegeren») som er mest opptatt av sitt eget salgsbudsjett, vil få en relativ kortvarig gevinst av et profesjonelt nettverk. Når du derimot gir, vil kontaktene dine bli motivert til å hjelpe deg, da lytter de litt ekstra og vil vite hva som skal til for å skape en mulighet for deg. Først da oppstår mulighetene som leder til et salg. Altså må du bry deg om kontaktene dine, være tilliten deres verdig, være til stede, være nysgjerrig på hva de driver med, aktivt hjelpe dem, og ikke minst spille dem inn når en mulighet oppstår.

Takk for stalltipsene, Rudi! Vi skal gjøre vårt beste for å følge dem. Det er forresten bare å si fra hvis du trenger en god rørlegger – vi kjenner en vi kan anbefale.

Trond Samstad

Redaktør

Dooropeners-medlem

Leave A Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Follow by Email
LinkedIn
Share